NON-STOP

Program asistenta juridica

Dreptul de returnare al produselor comandate online. Ce reguli se aplic─â ╚Öi ce excep╚Ťii exist─â?

Atunci c├ónd cumperi ceva online, nu vezi produsul, nu-l sim╚Ťi ca ├«n lumea real─â. ─ésta e motivul pentru care, ├«n comer╚Ťul din mediul online, s-a construit o obliga╚Ťie nou─â pentru comercian╚Ťi, aceea de a returna produsul consumatorului ├«n anumite condi╚Ťii.

Mul╚Ťi comercian╚Ťi consider─â c─â ideea dreptului de retur e legat─â str├óns de ideea garan╚Ťiei pentru produse. Eu sunt, ├«ns─â, de alt─â p─ârere. Dreptul de retur nu e un drept de garan╚Ťie, pentru c─â el se aplic─â mereu, f─âr─â a fi nevoie de o argumentare din partea consumatorului, ├«n timp ce garan╚Ťia se aplic─â doar atunci c├ónd produsul respectiv are defecte.

Care e legisla╚Ťia care impune dreptul de retur?

Dac─â vrei s─â ╚Ötii mai multe lucruri despre modul ├«n care este prev─âzut ├«n legisla╚Ťie dreptul de retur, atunci va trebui s─â accesezi┬áOrdonan╚Ťa de Urgen╚Ť─â a Guvernului nr. 34 din 2014, privind drepturile consumatorilor ├«n cadrul contractelor ├«ncheiate cu profesioni╚Ötii.

Garan╚Ťii ╚Öi return─âri

├Än baza legisla╚Ťiei UE, dac─â produsele pe care le-a╚Ťi cump─ârat se dovedesc a fi defectuoase sau nu arat─â conform descrierii,┬ácomerciantul trebuie s─â le repare, s─â le ├«nlocuiasc─â, s─â le reduc─â pre╚Ťul sau s─â v─â dea banii ├«napoi.

Dac─â a╚Ťi cump─ârat un┬áprodus sau un serviciu on-line ori f─âr─â a merge la magazin┬á(prin telefon, prin po╚Öt─â, de la un comis voiajor), ave╚Ťi, de asemenea, dreptul de a anula ╚Öi returna comanda ├«n termen de 14 de zile, indiferent de motiv ╚Öi f─âr─â nicio justificare.

Dac─â nu ╚Öti╚Ťi exact ce situa╚Ťie vi se aplic─â, pute╚Ťi utiliza┬áinstrumentul privind drepturile consumatorilor, care v─â ajut─â s─â ├«n╚Ťelege╚Ťi ce drepturi ave╚Ťi c├ónd face╚Ťi cump─âr─âturi┬á├«n UE(├Än acest caz, cele 28 de state membre ale UE + Islanda, Liechtenstein ╚Öi Norvegia).

Informa╚Ťii suplimentare:

Garan╚Ťiile pentru produse cu defecte

Garan╚Ťia gratuit─â de 2 ani pentru toate produsele

Ave╚Ťi ├«ntotdeauna dreptul la garan╚Ťia minim─â, gratuit─â, de 2 ani, indiferent dac─â achizi╚Ťiona╚Ťi produsele on-line, de la magazin sau prin po╚Öt─â.

Aceast─â garan╚Ťie de 2 ani este un drept minim. Totu╚Öi, normele na╚Ťionale din ╚Ťara dumneavoastr─â v─â pot oferi protec╚Ťie suplimentar─â.

Dac─â un produs pe care l-a╚Ťi cump─ârat┬á├«n UE(├Än acest caz, cele 28 de state membre ale UE + Islanda, Liechtenstein ╚Öi Norvegia)┬áse dovede╚Öte a fi defect sau nu arat─â conform descrierii, v├ónz─âtorul trebuie fie s─â-l┬árepare┬ásau s─â-l┬á├«nlocuiasc─â┬áf─âr─â costuri adi╚Ťionale, fie┬ás─â v─â acorde o reducere de pre╚Ť sau s─â v─â restituie total suma pl─âtit─â.

De regul─â, ve╚Ťi putea solicita o rambursare par╚Ťial─â sau integral─â numai ├«n cazul ├«n care repararea ori ├«nlocuirea nu este posibil─â.

S-ar putea s─â nu ave╚Ťi dreptul de a solicita desp─âgubiri pentru un defect minor, cum ar fi o zg├órietur─â pe ambalajul unui CD.

Garan╚Ťia suplimentar─â (garan╚Ťia comercial─â)

Magazinele sau produc─âtorii v─â pot oferi adesea o┬ágaran╚Ťie comercial─â suplimentar─â, care este uneori inclus─â ├«n pre╚Ťul de v├ónzare, iar alteori poate fi cump─ârat─â separat.

Aceast─â garan╚Ťie v─â poate oferi un plus de protec╚Ťie, dar┬ánu poate ├«nlocui sau reduce garan╚Ťia minim─â de 2 ani┬ála care ave╚Ťi ├«ntotdeauna dreptul, ├«n baza legisla╚Ťiei UE.

├Än mod similar, dac─â un magazin v─â ofer─â un produs nou, la un pre╚Ť mai mic, f─âr─â garan╚Ťie, aceasta ├«nseamn─â doar c─â nu beneficia╚Ťi de protec╚Ťie adi╚Ťional─â.┬áAve╚Ťi ├«ns─â ├«ntotdeauna dreptul la garan╚Ťia gratuit─â de 2 ani, dac─â produsul se dovede╚Öte a fi defect sau neconform cu descrierea.

Bunuri de ocazie

Bunurile de ocazie cump─ârate de la un comerciant sunt ╚Öi ele acoperite de garan╚Ťia minim─â de 2 ani. Nu este ├«ns─â ╚Öi cazul produselor achizi╚Ťionate de la persoane private.

├Än unele ╚Ť─âri din UE, c├ónd cump─âra╚Ťi bunuri de ocazie, pute╚Ťi conveni cu v├ónz─âtorul asupra unei perioade de garan╚Ťie cu durata sub 2 ani. Totu╚Öi, garan╚Ťia┬ánu poate fi mai mic─â de 1 an, iar durata ei trebuie indicat─â ├«n mod clar ├«n momentul achizi╚Ťiei.

Cum pute╚Ťi ob╚Ťine repararea sau ├«nlocuirea bunurilor ori rambursarea sumei pl─âtite

Garan╚Ťia de 2 ani ├«ncepe de ├«ndat─â ce primi╚Ťi produsul. Dac─â ├«n acest interval de 2 ani produsul se dovede╚Öte a fi defect, v├ónz─âtorul trebuie s─â v─â ofere ├«ntotdeauna o solu╚Ťie. ├Än unele ╚Ť─âri ale UE, ave╚Ťi dreptul de a solicita desp─âgubiri ╚Öi de la fabricant.

Centrul european al consumatorilor┬ádin ╚Ťara dumneavoastr─â v─â poate ajuta dac─â ave╚Ťi probleme cu produsele cump─ârate din alte ╚Ť─âri ale UE.

Dreptul de a anula o comandă și de a returna un produs

Perioada de reflec╚Ťie de 14 zile

├Än UE(├Än acest caz, cele 28 de state membre ale UE + Islanda, Liechtenstein ╚Öi Norvegia)┬áave╚Ťi dreptul de a┬áreturna produsele┬áachizi╚Ťionate on-line┬ásau prin alte mijloace de v├ónzare la distan╚Ť─â┬á(prin telefon, prin po╚Öt─â, de la un comis voiajor)┬á├«n termen de 14 zile, pentru a beneficia de rambursarea integral─â a sumei pl─âtite. Nu ave╚Ťi nevoie de un motiv special pentru a face acest lucru, e suficient s─â v─â r─âzg├óndi╚Ťi.

Perioada de reflec╚Ťie de 14 zile┬ánu este valabil─â ├«n cazul tuturor produselor. Iat─â c├óteva excep╚Ťii:

  • bilete de avion ╚Öi de tren, bilete la concerte, rezerv─âri la hotel, ├«nchirieri de ma╚Öini ╚Öi servicii de catering rezervate pe perioade sau la date determinate
  • produse alimentare ╚Öi b─âuturi livrate la domiciliu, ├«n mod regulat (ex. de c─âtre un l─âptar)
  • produse fabricate la comand─â sau personalizate ├«n mod clar (ex. un costum f─âcut la comand─â)
  • ├«nregistr─âri audio-video sau programe informatice sigilate, precum DVD-urile, pe care le-a╚Ťi desigilat dup─â primire
  • con╚Ťinutul digital on-line, dac─â a╚Ťi ├«nceput deja desc─ârcarea sau vizionarea on-line ╚Öi dac─â a╚Ťi acceptat faptul c─â v─â pierde╚Ťi dreptul de a v─â retrage din contractul de achizi╚Ťie odat─â ├«nceput─â desc─ârcarea sau vizualizarea
  • bunuri cump─ârate de la persoane fizice, mai degrab─â dec├ót de la companii/comercian╚Ťi
  • contractele urgente de repara╚Ťii ╚Öi ├«ntre╚Ťinere ÔÇô dac─â suna╚Ťi un instalator pentru a-l ruga s─â v─â repare un du╚Ö, nu pute╚Ťi anula lucrarea, odat─â ce a╚Ťi convenit asupra pre╚Ťului serviciului.

Men╚Ťion─âm c─â┬áaceast─â list─â nu este exhaustiv─â.

Perioada de reflec╚Ťie expir─â dup─â 14 zile de la data primirii produselor. Pentru contractele de servicii, perioada de reflec╚Ťie expir─â la 14 zile de la data ├«ncheierii contractului. Dac─â perioada de reflec╚Ťie expir─â ├«ntr-o zi nelucr─âtoare, termenul este prelungit p├ón─â la urm─âtoarea zi lucr─âtoare.

Dac─â┬áachizi╚Ťiona╚Ťi produse dintr-un magazin, legisla╚Ťia UE nu prevede posibilitatea de a le returna (pentru a le schimba sau pentru a primi banii ├«napoi) dec├ót dac─â au un defect. Cu toate acestea, numeroase magazine le permit clien╚Ťilor ├«n mod voluntar s─â returneze sau s─â ├«╚Öi schimbe produsele ├«ntr-un anumit interval de timp, cu condi╚Ťia s─â prezinte bonul. Pentru informa╚Ťii suplimentare, verifica╚Ťi bonul sau citi╚Ťi cu aten╚Ťie politica magazinului privind returnarea produsele.

Cum pute╚Ťi anula o achizi╚Ťie

Trebuie s─â ├«l┬áinforma╚Ťi pe comerciant cu privire la decizia de anulare┬áa achizi╚Ťiei. Nu este suficient doar s─â trimite╚Ťi produsele ├«napoi. Comerciantul trebuie s─â v─â furnizeze un┬ámodel de formular de retragere┬ápe care s─â ├«l pute╚Ťi folosi pentru a-i comunica decizia dumneavoastr─â. Dac─â nu dori╚Ťi, nu sunte╚Ťi obligat s─â folosi╚Ťi formularul respectiv. ├Äl pute╚Ťi informa pe comerciant ├«n momentul ├«n care trimite╚Ťi produsele ├«napoi, de exemplu prin ad─âugarea unei declara╚Ťii scrise la produsele pe care le returna╚Ťi prin po╚Öt─â sau prin trimiterea unui e-mail ori prin completarea unui formular disponibil pe site-ul comerciantului.

Ave╚Ťi la dispozi╚Ťie 14 zile pentru a trimite ├«napoi produsele.

Unii comercian╚Ťi s-ar putea s─â nu perceap─â taxe pentru returnarea produselor. Totu╚Öi, ei ar trebui s─â v─â informeze ├«n avans (├«nainte de efectuarea comenzii) dac─â trebuie s─â pl─âti╚Ťi ├«n cazul ├«n care v─â decide╚Ťi s─â returna╚Ťi produsele. Dac─â nu fac acest lucru, comercian╚Ťii vor trebui s─â achite ei ├«n╚Öi╚Öi costul return─ârii.┬áNu trebuie s─â pl─âti╚Ťi eventuale taxe despre care nu a╚Ťi fost informat.

Pentru m─ârfuri voluminoase (cum ar fi aparatele de uz casnic de mari dimensiuni sau mobila), comerciantul trebuie s─â v─â ofere cel pu╚Ťin o estimare a costurilor de returnare. Bunurile voluminoase cump─ârate prin mijloace de v├ónzare la distan╚Ť─â (de exemplu, dup─â catalog sau de la un comis voiajor) ╚Öi livrate imediat trebuie s─â fie colectate de c─âtre v├ónz─âtor, pe propria cheltuial─â.

Ob╚Ťinerea unei ramburs─âri

V├ónz─âtorul este obligat┬ás─â v─â returneze banii ├«n termen de 14 zile de la primirea cererii dumneavoastr─â de anulare a comenzii. Rambursarea poate ├«nt├órzia ├«n cazul ├«n care comerciantul nu a primit produsele ├«napoi sau cel pu╚Ťin dovada c─â le-a╚Ťi trimis.

Rambursarea trebuie┬ás─â includ─â ╚Öi eventualele taxe de expediere pe care le-a╚Ťi pl─âtit la efectuarea comenzii. Cu toate acestea, comerciantul poate percepe costuri de livrare ├«n cazul ├«n care a╚Ťi solicitat livrare non-standard (de exemplu, livrare expres).

Ce este dreptul de retur?

A╚Öa s-a fixat deja acest drept ├«n con╚Ötiin╚Ťa public─â, de╚Öi el se nume╚Öte, ├«n realitate, drept de retragere din contract. Potrivit ordonan╚Ťei, consumatorul beneficiaz─â de o perioad─â de┬á14 zile┬ápentru a se retrage dintr-un contract la distan╚Ť─â sau dintr-un contract ├«n afar─â spa╚Ťiilor comerciale, f─âr─â a fi nevoit s─â justifice decizia de retragere ╚Öi f─âr─â a suporta dec├ót anumite costuri.

├Än ce condi╚Ťii se pot returna produsele comandate ├«n mediul online?

Pentru a beneficia de dreptul de retragere, consumatorul trebuie s─â ac╚Ťioneze ├«n cel mult 14 zile (calendaristice) de la care a intrat ├«n posesia produselor (e un exemplu care vizeaz─â contractele de v├ónzare,┬ámai multe exemple ├«n Instruc╚Ťiunile de aici).

Pentru a-╚Öi exercita┬ádreptul de retragere, consumatorul trebuie s─â informeze magazinul cu privire la decizia sa de a se retrage din contract, utiliz├ónd o declara╚Ťie neechivoc─â, de exemplu, o scrisoare trimis─â prin po╚Öt─â, fax sau e-mail. Poate folosi modelul de retragere men╚Ťionat ├«n informarea pe care i-a oferit-o comerciantul. Folosirea lui nu este ├«ns─â obligatorie.

Sunt excep╚Ťii de la aceast─â regul─â?

Art. 16 din Ordonan╚Ť─â detaliaz─â o serie de excep╚Ťii de la regula aplic─ârii dreptului la retragere. Excep╚Ťiile vizeaz─â ├«n special produsele perisabile, serviciile a c─âror prestare a fost efectuat─â deja, produsele realizate la comand─â etc. E important s─â verifici aceast─â list─â a excep╚Ťiilor, pentru c─â, dac─â te ├«ncadrezi acolo, trebuie s─â le explici oamenilor faptul c─â dreptul de renun╚Ťare la contract nu le e aplicabil pentru produsele ori serviciile x, y ╚Öi z.

În cât timp se pot returna banii consumatorului care a optat pentru returul produselor?

Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, fără întârziere și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Alte reguli importante

Sarcina probei ├«n ceea ce prive╚Öte ├«ndeplinirea cerin╚Ťelor ├«n materie de informare stabilite ├«n acest articol ├«i revine profesionistului. Cu alte cuvinte, magazinul va fi cel care va trebui s─â dovedeasc─â faptul c─â a f─âcut corect informarea cump─âr─âtorului privind existen╚Ťa dreptului la retur ╚Öi la pa╚Öii ulteriori pe care i-a urmat dup─â ce a primit cererea de retur de la cump─âr─âtor.

E important s─â cite╚Öti toate aspectele legate de dreptul la retragere din contract, pentru c─â ├«╚Ťi pot afecta extrem de mult afacerea dac─â nu le aplici cum trebuie.

Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lec╚Ťiile cursului nostru┬áTop probleme juridice ale afacerilor din mediul online ╚Öi solu╚Ťiile lor.┬áAvem ╚Öi alte cursuri care pot antrena min╚Ťi curioase pe platforma Inteligo.ro.

Sursa informare Europa.eu

 

Pentru solicitarea unei consultatii juridice online, v─â rug─âm s─â completa┼úi┬áFORMULARUL ÔÇô ANGAJEAZ─é AVOCAT

 

Post Views: 501