fbpx
 

Cum să-ți cauți un loc de muncă?

Cum să-ți cauți un loc de muncă?

Cum să-ți cauți un loc de muncă?

______________________________________________

Am primit foarte multe solicitări de genul: „Aplic în fiecare zi la 50 de posturi și totuși nimeni nu mă sună pentru interviu”. De foarte multe ori problema este la cel care aplică, la CV sau la scrisoarea de intenție. Posibilitatea de a aplica online este un avantaj pentru cel care caută un loc de muncă, dar și pentru cel care caută să angajeze.

Articol scris de Marian Rujoiu – trainer Extreme Training (www.traininguri.rowww.marian-rujoiu.ro)

Însă, puneți-vă în pielea celui care recrutează. Acesta primește câteva sute de CV-uri și trebuie să găsească angajatul perfect. Întrebarea este: ce faci tu pentru a fi selectat? De ce te-ar alege pe tine? În cele mai multe cazuri aplicanții urmează doi pași simpli: (1) selectează CV-ul și (2) aleg una dintre scrisorile de intenție care li s-ar potrivi și apasă send. Nu este tocmai strategia potrivită, fiind una care nu prea îți asigură șanse pentru a ajunge în fața angajatorului. Îți propun în acest articol câteva sfaturi, pe care, dacă le vei folosi, probabilitatea să-ți găsești jobul dorit va crește considerabil.

Sfatul 1 – Aplică numai la joburile pentru care te consideri potrivit/ă

Renunță la a mai trimite zeci sau sute de CV-uri pe zi. Este posibil ca într-o zi să te cheme cineva. Însă acesta este un demers cantitativ, care la capitolul calitate nu-ți oferă șanse foarte mari. Aplică numai la câteva joburi pe zi (3-4) și urmează sfaturile de mai jos.

Sfatul 2 – Citește cu atenție cerințele și atribuțiile postului

Cei mai mulți dintre candidați omit această etapă sau trec superficial peste ea. Acesta este momentul în care afli dacă jobul respectiv ți se potrivește. Citește cerințele cu atenție și analizează dacă îndeplinești condițiile minime. Pune-ți câteva întrebări: vreau acest job? Sunt potrivit/ă pentru el? Sunt calificat/ă pentru el? Dă-ți aceste răspunsuri. Dacă răspunsul este negativ, mai bine ai căuta alt job. Dacă răspunsul este afirmativ, poți trece la pasul următor.

Sfatul 3 – Caută informații despre companie

Acest caz este valabil în situația în care este publicat și numele angajatorului. Companiile serioase de obicei publică și numele lor. Astfel, fă un scurt research și află mai multe despre companie: domeniu de activitate, puncte de lucru, cifră de afaceri, valori ale companiei, etc. Află cât de multe lucruri sunt posibile. Asupra acestei etape trebuie să zăbovești măcar câteva minute.  Aceste informații sunt esențiale și îți vor servi în pașii următori.

Sfatul 4 – Cum scrii scrisoarea de intenție?

Scrisoarea de intenție trebuie să o scrii tu, aceasta este ideea. Renunță la a mai folosi o scrisoare tip. Aceste scrisori se văd imediat. De exemplu: ”Animat de dorința de a reuși , am aplicat la acest job……” Mda, este un început bun, dar nu unul convingător. Probabil încă 50 de aplicanți folosesc această expresie. Evită pe cât de mult folosirea acestor șabloane. Ca angajator nu-ți comunică nimic o scrisoare de intenție care nu spune nimic. Dar ai putea spune: Da, dar spune multe, este o scrisoare pozitivă. Nu-i de ajuns, acest lucru nu te ajută, ba chiar te încurcă de cele mai multe ori.

Știu, probabil găsești un model pe internet și este posibil chiar să ți se potrivească. Vrei acel job pentru care aplici? Îl vrei cu adevărat? Trebuie să faci mai mult. Întrebarea este: atunci ce scriu în ea, dacă nu expresii și fraze care sună frumos? Scrisoarea de intenție trebuie să vorbească despre tine și despre jobul la care aplici într-un mod personal. Altă expresie standard care nu prea te ajută: Mă consider candidatul ideal pentru postul oferit de compania dumneavoastră. Și această expresie sună frumos, însă tot nu este una personalizată. Ce înseamnă de fapt personalizat? Înseamnă mult mai multe lucruri printre care enumăr:

  • în scrisoarea de intenție trebuie să menționezi numele companiei de câteva ori;
  • în scrisoarea de intenție trebuie să se înțeleagă că ai înțeles cerințele postului (cu exemplificări);
  • din scrisoarea de intenție trebuie să reiasă că știi câteva lucruri despre companie (nu doar să spui că știi, ci spune ce anume știi);
  • în scrisoarea de intenție trebuie să faci conexiunea clară între pregătirea ta și cerințele postului (nu la modul general, ci explicit, cu enumerări eventual);
  • în scrisoarea de intenție trebuie să enumeri abilitățile tale cheie și să spui că pot fi folosite pentru îndeplinirea atribuțiilor X și Y enumerate în anunț;
  • în scrisoarea de intenție trebuie să reiasă că știi să faci lucrurile enumerate în anunț; este bună și „dorința de a învăța”, însă angajatorul este interesat în primul rând de ce știi să faci, nu de ceea ce ai putea învăța în viitor;
  • în cazul în care ești student sau proaspăt absolvent, evită să începi scrisoarea de intenție cu proaspăt absolvent al Facultății X și încearcă o înlocuire cu „sunt calificat în …”;
  • în final trage o concluzie privind programarea la un interviu, spunându-i de ce te-ar putea chema și de ce meriți tu o programare la un interviu. Aici folosești punctele tale forte conectate la nevoia angajatorului. Găsește acel motiv cheie care l-ar determina să te cheme. Dacă nu-l găsești, ai o mare problemă care nu mai ține de scrisoarea de intenție, ci de abilitățile și calificările tale, iar aici numai tu te poți ajuta sau un coach.

Poți acum să te plângi că este prea greu sau că este prea mult efort la mijloc. Poți însă să te mobilizezi. Ai dreptate, este un efort, însă întrebarea este următoarea: Vrei acel job sau nu? Dacă nu ești dispus/ă să acorzi o atenție specială aplicării, eu personal, nu văd de ce angajatorul ar acorda atenție citirii unui șablon. Până la urmă este alegerea fiecăruia.

Sfatul 5 – Trimiterea CV-ului

La fel ca și în cazul scrisorii de intenție și aici poți face câteva lucruri în plus. Caută realizările și responsabilitățile pe care le-ai avut în trecut și trece-le în CV. Este ideal când aceste responsabilități coincid cât mai mult cu cerințele postului. Strategia este aceeași ca și în cazul scrisorii de intenție, anume personalizarea.

Sfatul 6 – Completarea mini interviului

După cum știți, multe anunțuri sunt însoțite de întrebări la care trebuie să răspundeți. Același sfat vi-l dau și aici, anume să personalizați. Încă un aspect asupra căruia vreau să atrag atenția: păstrați o doză de modestie în completarea lui. De exemplu, dacă sunteți puși să enumerați puncte slabe, evitați expresiile tipizate transformate în pozitiv cum ar fi: „prea perseverent”. Lipsa prea mare de modestie poate deranja fiind catalogată drept îngâmfare nemăsurată, lucru care nu te va avantaja.

Sfatul 7 – Send și PostSend

După cei dai send aplicației încercă să afli când se face recrutarea. Cine se ocupă? Când sunt programările? Caută și emailul de pe site, preferabil de la resurse umane. Poți trimite un email în care să te prezinți, să spui că ai aplicat și vrei să afli când vor fi programările, în speranța că vei fi chemat/a. Poți să alegi la un moment dat și să suni. Aceasta va fi o dovadă pentru un angajator că tu chiar îți dorești acel job. Insistă puțin, nu te costă mare lucru.

Sper că vei fi chemat/ă la un interviu. Aplicând sfaturile de mai sus vei avea considerabil șanse mai mari. Nici o strategie de căutare nu este garantată, mai ales că se poate întâmpla la capătul celălalt să nu ai de-a face cu un profesionist. Gândește-te însă că alți candidați aplică deja strategiile enumerate mai sus. Ce șanse ai în fața unui asemenea candidat? Tu să fii angajatorul, pe cine ai programa la un interviu? Ai șanse foarte mici. Chiar și dacă primești un refuz, manifestă-ți sincera dorință de lucra cu acea companie și întreabă când se estimează că o să mai apară un post similar.

Angajarea a devenit în această perioadă un demers mult mai complicat. O să scriu un viitor articol și despre cum trebuie să te prezinți la un interviu pentru că acesta este de asemenea un pas foarte important. Este importantă calificarea, pregătirea și competența. Trebuie însă să ambalezi frumos și să personalizezi aceste lucruri. Sunt sigur că ia ceva timp personalizarea, poți încerca însă personalizarea drept alternativă și șansele îți vor crește.

Reține: nu câștigă cel mai puternic, ci acela care se adaptează mai bine!

 

sursa:avocanet.ro

No Comments

Leave a Comment