PROGRAM NON STOP

0733 774 119 / 0771 500 780 / 0771 500 743

Masura ANAF de a considera diurna transportatorilor de marfa ca venit de natura salariala: abuziva sau nu? Aflati aici ce puteti face daca va aflati intr-o situatie similara!

In ultima perioada au avut loc mai multe controale efectuate de catre ANAF in cadrul firmelor de transport, care au avut drept consecinta reincadrarea diurnei ca venit de natura salariala. In acest context a aparut necesitatea clarificarii faptului ca, diurna platita de firmele de transport rutier international conducatorilor auto, nu face subiectul reincadrarii la categoria venituri de tip salarial, precum si clarificarea situatiilor in care diurna poate face subiectul unei reincadrari, exemplu fiind cazuri intalnite la firme de plasare de forta de munca, cu un numar de soferi de zeci sau sute de ori mai mare decat numarul de autovehicule licentiate si operate.

Transportatorii rutieri de marfa au castigat un prim razboi in fata ANAF

Curtea de Apel Bucuresti a respins pretentiile ANAF de reconsiderare a diurnei ca venit de natura salariala in cazul unei firme acuzate de detasare transnationala, anuland totodata si plata penalitatilor calculate la sumele de plata.

In urma unei inspectii fiscale derulate la o societate multinationala de transport international de marfuri, ANAF a ajuns la concluzia ca societatea de transport din Romania ar face parte dintr-un grup de firme, specializat pe transporturi rutiere de marfa si ca societatea romana ar avea exclusiv rolul de a gestiona resursele umane in vederea prestarii serviciilor de transport pe teritoriul UE, pe care ulterior firma mama, dintr-un alt stat membru UE, le factura catre clienti.

In cuprinsul raportului de inspectie fiscala se stipula ca soferii si-ar desfasura activitatea exclusiv in afara tarii, pe teritoriul UE, iar locul lor de munca nu este in Romania. S-a plecat de la premisa ca in Romania soferii sunt doar recrutati si instruiti inainte de a fi trimisi in strainatate. Astfel, echipa de inspectie fiscala a reincadrat sumele acordate soferilor sub forma de diurne, si a procedat la reintregirea bazei de calcul al impozitului pe salarii cu diurnele aferente emitand o decizie de impunere.

Reprezentantii companiei au depus o contestatie impotriva acestei decizii. In 28 aprilie contestatia a fost admisa si s-a dispus desfiintarea deciziei de impunere, in baza art. 279 alin. 3 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, constatandu-se ca organul de inspectie fiscala nu a efectuat o analiza suficienta.

Recenta decizie a Curtii Europene de Justitie desfiinteaza aproape toate deciziile de impunere emise de ANAF pentru cateva zeci de firme de transport, privind reconsiderarea diurnelor platite catre soferi in ultimii cinci ani, pe motiv ca soferii au fost detasati transnational.

Inspectiile ANAF si obligatiile stabilite de catre acestia in privinta diurnelor transportatorilor au pus in pericol industria de transport rutier de marfa!

Inspectiile ANAF vizeaza din urma perioade de mai multi ani si se sfarsesc cu impuneri pentru sume mari, care risca sa duca spre faliment firmele din industria transportului de marfa, unul dintre cele mai competitive sectoare economice ale Romaniei in UE, cu o pondere importanta in balanta comerciala a Romaniei.

 

Recent, in parlament a fost anuntata pregatirea unui proiect de lege care va anula obligatiile stabilite de ANAF in privinta impozitarii diurnei.
Solutia gandita de parlamentari pentru a clarifica situatia din trecut si pentru a pune capat actiunilor ANAF este o anulare a obligatiilor stabilite de catre Fisc, returnarea sumelor acolo unde au fost platite de contribuabili, precum si prevederea clara ca ANAF nu mai poate reincadra din urma aceste sume!

Este ilegala decizia ANAF de a impozita diurnele soferilor?

Articolul 113 Alineat 1 din Codul de procedura fiscala, precizeaza ca obiectul inspectiei fiscale ANAF nu il reprezinta relatiile de munca.
Asadar, ANAF poate sa verifice o companie doar din punct de vedere fiscal si nu sa stabileasca daca relatiile de munca ale angajatorului tin de incadrarea angajatilor ca delegati sau detasati.

 

Conform Articolului 45 din Codul Muncii, detasarea este actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de munca. Pentru foarte multe dintre firmele de transport vizate, nu se impune o detasare, ci este vorba despre delegare – exercitarea pe o perioada limitata a atributiilor de serviciu, in cadrul aceleasi companii. Astfel, soferii nu sunt niciodata detasati, ci doar delegati, deoarece majoritatea societatilor efectueaza transporturi in baza documentului CMR.

Autoritatea competenta sa stabileasca daca este vorba despre detasare sau delegare este ITM, si nu ANAF.

Ce sa faceti daca va aflati intr-o situatie similara?

Este incurajator faptul ca firmele pot invalida in instanta RIF-urile care impun reincadrarea diurnelor ca venit salarial, insa ar fi de dorit sa nu se ajunga atat de departe.


Fiecare firma de transport ar trebui sa fie pregatita si sa incerce, mai intai, sa nu ajunga in instanta. Astfel, orice firma de transport ar trebui sa aiba un compartiment juridic bine pregatit care sa colaboreze cu avocati specializati, sa se consulte pas cu pas cu acestia, din punct de vedere juridic. Multe dintre spetele castigate in instanta se datoreaza faptului ca, atat inainte, cat si ulterior controlului, societatile vizate au intocmit acte juridice care au fost apoi folosite ca probe in instanta.

Ce documente nu ar trebui sa lipseasca, astfel incat o firma de transport sa beneficieze de o aparare cat mai buna in instanta, in cazul unui RIF defavorabil?

Firmele vizate sunt cele de transport transnational, unde venitul soferilor este, in general, format din salariul minim pe economie si diurna. Acestea sunt firmele vulnerabile la acest tip de control.

Este foarte important modul in care sunt concepute contractele de munca. Apoi, modul in care sunt consemnate delegarile. Totodata, in momentul in care apar neclaritati legate de o situatie juridica aplicabila noua sau nu, vor trebui facute adrese la institutii, pentru a vedea ce institutie este competenta sa verifice si sa stabileasca daca situatia dumneavoastra juridica este buna.

 

Cat timp lucrati cu avocati specialisti in domeniul unor potentiale vulnerabilitati, firma respectiva nu va ajunge in instanta. Iar daca va ajunge, totusi, in instanta va avea o lupta usoara, pentru ca va avea toate documentele necesare pentru a dovedi incadrarea soferilor si va fi greu, pentru orice autoritate de control, sa puna in umbra partea juridica.

In cazul in care aveti deja un RIF defavorabil sau vreti sa evitati o astfel de situatie, avocatii nostri va stau la dispozitie.

Completati formularul de mai jos sau contactati-ne la 0733 774 119 / 0771 500 780 / 0771 500 743 pentru a discuta cu un avocat cu experienta, care va va oferi gratuit consultanta pentru problema dvs!

Post Views: 259